Idag räcker det inte med att skriva en bok, man måste också marknadsföra sig själv och sina böcker, bland annat genom att synas på sociala medier. Det är inte alltid lätt att veta hur allt går till och vilka trådar man ska dra i. Stockholmsförfattarna vill underlätta detta och har under åren växt till ett starkt nätverk där man hjälper varandra med försäljning, kunskap och marknadsföring.

– Vi fungerar både som en språngbräda in i branschen och en bank med kunskap för den som är etablerad, säger Stockholmsförfattarnas ordförande Pia F Davidson.

 

Hur föddes idén till Stockholmsförfattarna?

– Det var 2015. Vi var några författare som gnällde över att det var svårt att marknadsföra böckerna och att de inte såldes i den mängd vi önskade. Det ville vi göra något åt. Vi startade då Stockholmsförfattarnas marknadsråd. Efter ett tag skippade vi ”marknadsråd” och kallade oss bara för Stockholmsförfattarna.

– Sedan dess har vi arrangerat ett stort antal författar-event, bland annat turnéer, interna utbildningar, After work, litteraturkryssningar och bokbord på mässor, i butiker och på marknader. Vi hjälper varandra genom att dela inlägg och hemsidor på Facebook, bjuda in varandra till våra författarsidor och dela med oss av våra kunskaper.

– Som hjälpmedel använder vi en hemsida med författarporträtt, en öppen Facebook-sida där vi marknadsför oss samt en stängd sida där vi pratar om allt som har med vårt gemensamma arbete att göra.

Vad har ni för mål?

– Vårt mål är att arbeta för att sprida litteratur och läsning i alla dess former. Samt att arbeta aktivt för att underlätta mötet mellan läsare och författare.

Varför är ni ett nätverk?

– Det blir mindre administration, färre stormöten och enklare att sköta. Trots det har vi alltid agendor före möten och protokoll efter – allt för att alla ska ha en möjlighet att både se vad som händer och kunna bidra med idéer och råd, även om man själv inte är med på mötet.

Hur många författare är ni?

– Just nu är vi ca 30 stycken. Det är ett lagom antal då det gör det enkelt och smidigt för eldsjälarna att administrera och hålla i. Förut jobbade vi helt gratis men det går inte i långa loppet, nu tar vi en administrationsavgift från medlemmarna.

Jag gissar att ni har folk i kö för att komma med?

– Hittills har, med något undantag, alla som velat vara med också kommit med. Vi är mycket tydliga med att redogöra för hur vi jobbar och vilka regler som gäller innan någon blir medlem. Det har gjort att endast de som vill arbeta som vi gör, också är medlemmar. En del väljer att vara medlem för att få en språngbräda in i branschen genom att ta del av andra författares erfarenhet. Till exempel i hur man marknadsför sig och bygger upp ett kontaktnät. Andra för att vi har en kreativ miljö där vi har roligt nästan jämt. Dessutom för vi livfulla diskussioner om skrivande, marknadsföring och försäljning på vår hemliga sida. Sist men inte minns genomför vi ett stort antal event per år.

Berätta om era populära kryssningar?

– Hittills har det blivit två kryssningar med Birka Cruises. Vi håller just nu på att budgetera för en tredje. Kryssningen är söndag till måndag och är tänkt som inspiration till blivande och etablerade författare. De är väldigt populära. Vi brukar vara 60 personer men på grund av ett missförstånd, stängdes inte bokningen i tid och vi blev 70 personer på den senaste kryssningen. Det blev lite för trångt, men samtidigt väldigt roligt och kreativt. Dessutom hade vi fantastiska föreläsare!

Har ni något bestämt antal event under året?

– Nej. Vi hade det i början men det behövs inte längre. Förra året hade vi ca 33 event och i år rullar det på för fullt.  Jag brukar säga ”tänk inte vad Stockholmsförfattarna kan göra för dig, tänk vad du kan göra för dem”. De som tänker så är också med på många event, även andras. Bjuds man in till ett event av annan författare, kommer man garanterat att bjuda tillbaka.

Ni håller i en del utbildningar också vad jag förstår?

– Det stämmer. I höst och vinter drar vi igång en serie utbildningar för blivande och etablerade författare. Bland annat ”Grundstenen” den 18 oktober, med ca 25 deltagare och ”Författarkursen”, den 25 november, med max 12 deltagare. Läs gärna mer om dessa på vår hemsida: www.stockholmsförfattarna.se

– De interna utbildningarna handlar bland annat om hur man använder sociala medier, hur man gör event och hur man kontaktar butiker.

Hur ser året ut för Stockholmsförfattarna?

– Vi har ett samarbete med seniormässan. Den 2-4 oktober kommer vi att ha en stor monter där vi håller fem inspirationsföreläsningar om dagen om hur man börjar skriva. Det går att förboka platser till föreläsningarna på vår hemsida eller via forfattarevent@outlook.com. Före det blir det en omfattande turné norröver, bland annat till Sveg. Något trevligt möte ska vi också få till på bokmässan i Göteborg där vi i år finns i olika montrar. Övriga event är bland annat After Work på ICA Stop i Täby och flera kursdagar. Kanske också ett författar-event på en pub. Kreativiteten bubblar!

Hur gör man om man vill bli medlem?

– De som är intresserade av det kan gå in på hemsidan och skicka in en förfrågan.