En producent arbetar dagligen med disciplinerad kreativitet som utförs mot deadline och budget. Går det att översätta till näringslivet? Med sin bok Innovera eller dö-konkurera med syftet, verksamhetens DNA, vill före detta filmproducenten Staffan Ehde inspirera företag som väljer utveckling framför avveckling.

Det började med kaos. Staffan Ehde hade drivit sitt produktionsbolag Metafor media i 25 år. Deras produktioner var högkvalitativa men utrustningen dyr och produktionerna tidskrävande. Samtidigt utvecklades filmbranschen i rask takt. De nya konkurrenterna var både snabbare och billigare. Med 25 heltidsanställda och över 100 frilansare arbetade Staffan Ehde dag och natt för att få maskineriet att gå runt.

– Mitt i det här kaoset kliver Stig Gusafsson, marknadsdirektör på ett industriföretag, in på kontoret. De tillverkade något så trist som tappvattenrör som leder vatten till handfat och toaletter, Stig började förklara rörsystemet. Jag förstod först inte vad han skulle ha oss till, men det är klart, jag behövde ju mata dinosaurien så jag lyssnade på allt som kunde kreera jobb, säger Staffan Ehde.

Alla som bokar en föreläsning med Staffan Ehde innan sista december 2018 får ett exemplar av Innovera eller dö till var och en i publiken. ”Det viktigaste är boken läses av så många som möjligt” säger han.

Det skulle visa sig att Stig Gustavsson inte hade det minsta intresse av att göra film. Han hade sett en av Staffan Ehdes produktioner, Diket, redan 1992 och tänkt att han en dag skulle träffa producenten, att han skulle komma att behöva honom på något sätt. Staffan Ehde minns mötet på Metafor medias kontor som om det var igår.

– Film!? utbrast Stig. Jag vill ha din hjärna! Du vet hur man tar en idé från en servett till färdig produktion, en kundupplevelse, och det arbetet gör du på tid och på budget. Vi håller på att gå åt helvite. Vi behöver starta en innovationsprocess som går av bara sjutton, jag tror att du kan leda den, berättar han.

Trots att Staffan aldrig arbetat som konsult tidigare gav företagets ledning honom uppdraget att rädda det sjunkande skeppet inom ett år. Han insåg snabbt att ingen, varken ledning eller anställda, hade någon som helst koll på deras visison eller mission. Syftet var som för många andra att tjäna pengar, vilket enligt Ehde inte är något verkligt syfte. Steg ett var med andra ord att skapa ett nytt syfte – en gemensam riktning för alla.

– Jag hade aldrig jobbat med business på det här sättet tidigare. Hela mitt jobb gick till stor del ut på att översätta deras termer till filmens värld för att förstå dem bättre. Till exempel ansåg bruket att deras kund var grossisterna och försökte därmed tillgodose just grossisternas behov. I filmens värld skulle det vara som att skapa en filmupplevelse som passar SVT:s eller SF:s behov istället för att skapa bästa upplevelsen för tittaren eller biobesökaren, säger Staffan Ehde.

”Ett syfte ska vara så kort att det ryms på en glasspinne, mitt är att skapa värde för alla, för såväl kunder som anställda” säger Staffan Ehde.

Som den filmproducent han var fortsatte han att arbeta med företagets syfte som att de skulle vara en film. Om kunden istället är fastighetsägaren var i ligger då konflikten? Vem eller vad är fastighetsägarens största fiende? Just som han gick och klurade på detta landade svaret mitt framför honom – Sveriges genom tiderna första undersökning över hur mycket vattenskador vi hade över hela landet. 8 miljarder kronor, årligen betalades ut av försäkringsbolagen, på detta kommer allt lidande för de som drabbas.

– Där var fienden som bruket skulle hjälpa fastighetsägaren med att bekämpa. Ett nytt syfte föddes; att vattensäkra Sverige. Syftet blev själva vågskålen vilken alla beslut viktades mot. Ledningen förstod att alla fick en gemensam agenda och blev engagerade. På ett år ökade bruket sin vinst med 40%, berättar Staffan Ehde.

Med detta föddes en ny karriär och samarbetet med bruksföretaget varade i många år.

Idag arbetar Staffan Ehde med inspirationsföreläsningar, workshops och långsiktiga åtaganden där verksamheter behöver förädlas. 2016 släppte han boken Innovera eller dö-konkurera med syftet, verksamhetens DNA. Den innehåller en lång rad illustrativa exempel som utmanar, provocerar och tvingar läsaren att tänka på ett nytt sätt. Oavsett om verksamheten är statligt eller kommunal, en förening eller ett privat företag delar de alla samma utmaning när kunderna, väljarna och medlemmarna sviker. Vad kan de göra för att vända utvecklingen och åter bli relevanta? Med sina föreläsningar och sin bok önskar han nu att alla verksamheter som har hamnat i en dödsspiral och gått in i det linjära tänket – bättre, snabbare, billigare, ska våga tänka om och se en väg ut. Men enligt Staffan Ehde är det inte är alla företag som klarar att ändra sitt syfte.

Beställ ett singerat exemplar av Innovera eller dö direkt av Staffan Ehde för bara 190 kr inkl. frakt (ord. pris 254 kr). Maila till: ehde@mac.com

Det är inte enkelt, snarare smärtsamt, att tillexempel behöva göra sig av med personer som inte längre passar i verksamheten. När jag själv gick in i den processen trodde jag att jag kunde fixa allt själv, men så funkar det ju inte. De jag har samarbetat med är människor som vågat ge sig ut på den stora oceanen. Ta bara industriföretaget som jag nämner i boken. Fattar du hur modiga dom var? De gjorde rör, på ett bruk, och de tog in en filmproducent som skulle rädda dem ur situationen, det är ju inte klokt men det fungerade! säger Staffan Ehde.

Här kan du läsa mer om Staffan Ehedes föreläsningar och workshops.