Som författare kan det vara en stor utmaning att synas. Många förväntas vara både författare och PR-genier. Erik Nordlander, grundare till contentbyrån som ligger bakom I Bokhandeln, förklarar varför content marketing behövs i bokbranschen.
– Varje bok och författarskap har någonting som vi kan lyfta och som angår många.

 

Hur skulle du beskriva I Bokhandeln?

– Syftet är att öka uppmärksamheten kring nya böcker och författarskap. Potentialen för författare att marknadsföra sig digitalt är enorm och vi vill bidra till att lyfta hela branschen genom ibokhandeln.se. Vi kommer att göra många saker på plattformen men huvudsakligen sprider vi författarintervjuer i samverkan med författare och förlag. Den största trafiken kommer från sociala medier och vi, i vår tur, driver trafik till stora och små nätbokhandlar. Vårt mål är att öka försäljningen både för den fysiska bokhandeln och för näthandeln.

– Vi avser inte att sälja böcker själva utan är ett hjälpmedel för marknadsföring av böcker och författarskap.

Varför startade ni plattformen I Bokhandeln?

– I Bokhandeln är en del av Hosono – en contentbyrå som jobbar med digital marknadsföring åt olika aktörer. Vi har positiv erfarenhet från tidigare samarbeten med författare och förlag och vet att digital spridning av författarintervjuer kan få väldigt bra effekt. Avsikten med I Bokhandeln är att samla bokbranschen på en plattform med ett tydligt syfte att marknadsföra böcker och författare, och att bli ett kraftfullt komplement till tidskriften Svensk Bokhandel.

Content marketing kan vara en förvirrande term – kan du förklara?

– Krängande annonser har ersatts med innehåll som faktiskt är givande för läsaren. Denna typ av givande innehåll kallas ofta content eller native advertising. Numera är det viktigt att kunna driva trafik till en specifik webbplats och ett smart sätt är att skapa innehåll som många vill ta del av.

Hur använder ni er av content marketing i bokbranschen – varför behövs det?

– Kända författare kan öka sin försäljning genom plats i traditionella medier. Vi vill ge alla författare en chans att synas och nå igenom bruset där andra branscher befinner sig mycket längre fram. Om andra branscher kan synas så kan även författare göra det, det handlar inte enbart om finansiella muskler. Mycket handlar om att vara föränderlig och ha koll på hur innehåll sprids och vad som sprids. Att hundratusentals svenskar brinner för läsning och skrivande skapar en unik fördel för oss.

Johan Höök och Erik Nordlander är ägare till byrån Hosono 3 Content som ligger bakom I Bokhandeln.

Vilka utmaningar möter författare idag när de ska marknadsföra sin bok?

– Att skicka ut recensionsexemplar är en milstolpe för många författare, men idag är det ett begränsat antal bloggar och tidningar som lyfter fram böcker. Det saknas tid och kunskap om digital marknadsföring och stora kostnadsposter läggs på sådant som kanske fungerade för tio år sedan men inte idag.

Varför får inte alla författare den publicitet de förtjänar?

– Det ges ut väldigt många böcker i Sverige. Men vi ser det som en möjlighet att lyfta fram allt som publiceras. Varje bok och författarskap har någonting som vi kan lyfta och som angår många. Berättelser i sig är något som verkligen ligger i tiden och vill hjälpa till att få ut dessa med ibokhandeln.se.

Vad är fördelen med att använda sig av content marketing som författare?

– Författaren slipper låta som en försäljare i sin marknadsföring. Författaren får komma till tals om det som är viktigt i den nya boken och i förlängningen för hela författarskapet. En intressant artikel som dyker upp i Facebookflödet hos tusentals människor kommer att öka försäljningen och kännedomen om författaren.

Hur går arbetet till på I Bokhandelns redaktion?

– Idag arbetar tre utbildade journalister på vår redaktion på Åsögatan på Södermalm. De arbetar både med sälj och med skrivande och älskar att prata med skrivande människor varje dag. Vi gör mycket av arbetet över telefon och träffar även författare och förlag varje vecka på kontoret. Det är en väldigt roligt arbetsplats med mycket som händer.

Vad händer på I Bokhandeln framöver?

– Huvudsakligen kommer vi att publicera och sprida en stor mängd artiklar om författare. Utöver det kommer vi att vara med och dela ut ett stort författarpris och arbeta med en podcast som kommer att nå ut till många. Även om vi har tydliga riktlinjer för hur vi ska arbeta har det dykt upp nya möjligheter och samarbeten nästan varje dag under våra första månader.