Den miljö som en handling utspelar sig i har stor betydelse för innehållet. Var boken utspelar sig sätter en tydlig ton för läsaren och hur författaren väljer att låta ta plats i historien är fundamental för läsarens upplevelse. Det är stor chans att du inte har tänkt på det, men vissa miljöer är vanliga i vissa genres, vi har tittat på några. 

En skicklig författare lyckas beskriva miljön som boken utspelar sig i utan att du märker det eller det får ta allt för stor plats. Ett par enkla ord här och där sätter igång din fantasi och du målar upp den klart och tydligt. Även saker som språkval och tidsanda hjälper oss att måla upp bakgrunden till det som utspelar sig. Miljön utgör även en viktig grund för det som vi inte läser men som gör att vi underförstått förstår vissa saker per automatik, det blir en del av koderna för att få ihop en historia. 

Casino och spelklubbar

En miljö som ofta förekommer i både böcker, filmer och spel är casinos. Men det är sällan som miljön återges på ett rättvists sätt utan det bygger på den förutfattade mening som vi redan har. Vill du få en uppfattning om hur moderna casinon ser ut idag kan du besöka casinoutanlicens.net och kika runt. 

I böcker och filmer återges de ofta som manliga, cigarr-rökiga och mörka med lättklädda och förföriska kvinnor som glider runt. Så kan det ha sett ut i tidiga herrklubbar, men det är väldigt långt ifrån hur verkligheten ser ut – i alla fall idag. 

Mord i småbyar

Just nu ska tydligen alla som bor i ett mindre samhälle mördas, det finns nästan hur många böcker som helst där ett mord sker i en by eller samhälle. I vissa fall är serierna med böcker så många att det knappt kan finnas några bybor kvar. Inte heller här speglar boken verkligheten, det är inte så många som mördas i små samhällen. 

Vad de däremot visar är att idyllen inte är så fin som den verkar, att det finns många problem bakom de stängda dörrarna och bakom de fördragna gardinerna och fina ytorna. Det förmänskligar de bilder som vi ofta målar upp om andra och är en tacksam grund då vi alla har en relation till dem. 

Skräck i stängda miljöer

Skräckböcker utspelar sig ofta i miljöer som det inte går att fly ifrån som små öar, avlägsna stugor mitt i skogen och tåg. Att de som boken handlar om inte kan ta sig ifrån platsen utan de tvingas vara kvar mot sin vilja hjälper storyn vidare. Om det gick att fly skulle de allra flesta göra det. 

Känslan av att vara fångad utan att vara det är något som många kan känna igen sig i vilket ökar spänningen. En annan miljö som spelar på samma tema är den där fienden kan dyka upp var som helst, att det inte går att gömma sig. Det kan vara en stad eller hela jorden som är drabbad av vad det nu är som terroriserar dem. 

Romantik på 1800-talet

En miljö som också tar upp en större aspekt på samma sätt som vissa skräckfilmer gör är många böcker i sektionen drama och romantik. Att dra tillbaka läsaren till 1800-talet och allt som vi föreställer oss hör därtill är ett enkelt knep. Genom att läsaren får en förutfattad mening gör att författaren slipper beskriva allt för mycket av de större detaljerna. Det är häst och vagn, det finns oftast inte el och könsnormerna är satta, vår världsbild av hur det såg ut då gör det enkelt att spela med eller emot dem. 

Action i rymden

Hur många böcker och filmer med rymden som tema har inte gått till historien och blivit storsäljare och klassiker. Att skriva action som utspelar sig i det oändliga är en tacksam uppgift, det går att kombinera verklighet och fantasi hur mycket som helst utan att läsaren kommer att ifrågasätta. 

Utgångspunkten i rymden är att vi inte vet att det är mycket vi inte vet och att det i det oändliga kan hända vad som helst. Lite samma effekt har djungeln på oss läsare, det finns mycket som vi inte vet något om, mystiska civilisationer, okända djur och växter. 

Miljön används som en förstärkare

Miljön går att använda både för att läsarens fördomar lägger en bra grund för hela historien. Det går att spela med den och det går också att vända emot läsaren. En ung överklasskvinna på 1800-talet skulle stå för feminism och egenbestämmande är något som vi förstår är radikalt. Det i sig beskriver en del av karaktärens drag vilket i sig minskar antalet ord som författaren behöver för sådant som egentligen inte tillhör historien. 

Å andra sidan kan författaren istället välja att beskriva samma överklasskvinna som en som gillar läget och som kämpar för att leva upp till alla andras förväntningar. Inte heller där behöver författaren ägna långa stycken åt att beskriva varför hon och hennes omvärld som den är. Det har vi som läsare redan klart för oss.